vrijdag 13 november 2015

Wie gebruikt nog een RSS-lezer? Is RSS verleden tijd? Wat is RSS eigenlijk?


Als ik zeg dat RSS voor leerkrachten nog steeds dè functionaliteit is om voor hen belangrijke en specifieke (educatieve) informatie te verzamelen op het internet, ben ik dan ouderwets..?? Ben ik dan een fossiel..?? Lijd ik aan soort van technologische seniliteit..?? Of heb ik wellicht een ontwikkeling gemist..? Is er iets voor RSS en RSS-lezers in de plaats gekomen dat veel en veel beter en handiger is..?? Als dat zo is, dan is mijn vraag: "En wàt is er dan voor in de plaats gekomen...??".

Zijn het misschien de sociale netwerken zoals Twitter, Facebook, Google+, Pinterest, e.d. die het (vluchtig) verschaffen en vinden van informatie hebben overgenomen van RSS en de RSS-Lezer..?? Ik weet het niet.

Ik plaats alle blogposts die op dit blog verschijnen op Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn en Scoop.it!. Ik heb op al deze netwerken een respectabel aantal volgers (overigens: dank aan al diegenen die mij volgen!). Maar dit blog heeft ook een RSS-feed. Er zijn precies 14 mensen die zich op de RSS-feed van dit blog hebben geabonneerd en dus automatisch de nieuwste berichten die op dit blog verschijnen in hun RSS-lezer ontvangen.


Toen Google in zijn alom aanwezige wijsheid op 1 juli 2013 zijn geweldige RSS-lezer Google Reader offline haalde, stond de halve internetwereld op zijn kop. Het internet werd overspoeld met berichten rond het al of niet 'dood'-zijn van RSS.

Gelukkig waren er nog 'RSS'-gelovigen en -visionairs die het gat dat het verdwijnen van de RSS-lezer 'Google Reader' had geslagen wilden dichtsmeren met alternatieven. Op allerlei weblogs en nieuwssites verschenen berichten over alternatieven voor Google Reader. Zelf gebruik ik sinds het verdwijnen van 'Google Reader' met veel plezier de online RSS-lezer 'Innoreader'.

Niet RSS maar 'abonneren' op RSS is dood

Al 'googelend' kwam ik op het weblog 'Eelco Martens blogt over (sociale) media en het leven '  het artikel "Abonneren werd volgen maar volgen leidt niet tot de dood van RSS" (gepubliceerd: 18-09-2012) tegen. Martens zegt daar o.m.:
"(...) Wat veel mensen denk ik bedoelen is dat het concept van abonneren stervende is. Het aantal geabonneerden bij blogs neemt inderdaad af. Het is ook maar de vraag wat een abonnement daadwerkelijk oplevert. Nieuwe artikelen verschijnen vanzelf in één van de vele sociale media en dus is het niet nodig om daarvoor ook nog een mail of een andere melding voor te ontvangen. Abonneren werd volgen maar volgen leidt niet tot de dood van RSS." Lees het hele bericht »
Mmmm.., dat snap ik niet! Als men zich niet meer 'abonneert' op RSS-feeds, omdat men gaat 'volgen' op sociale media, dan gaat dit toch ten koste van RSS? En dat betekent - m.i. - toch dat er uiteindelijk geen RSS-feeds en RSS-lezers meer nodig zijn. Het 'abonneren' op RSS-feeds sterft uit en dus betekent dat het einde van RSS. Of zie ik dat verkeerd..?

Wat is RSS en wat is een RSS-lezer (RSS-reader)? 

Voor diegenen die niet weten wat RSS is, zal ik uitleggen wat het is. Wellicht kan ik je met deze exegese over RSS 'bekeren' en - hopelijk - duidelijk maken dat RSS en het gebruik van een RSS-lezer voor leerkrachten onmisbaar 'gereedschap' is.

Het volgende filmpje (met Nederlandse ondertiteling) uit 2007 (dus ook belegen...) en gemaakt door Common Craft maakt het wellicht duidelijk wat RSS is en wat het gemak is van een RSS-lezer. In dit filmpje wordt Google Reader als RSS-lezer gebruikt. Maar, zoals hierboven gezegd: Google Reader bestaat niet meer! Hiervoor zijn nu alternatieven beschikbaar, die in principe hetzelfde doen.


Hetzelfde filmpje – maar dan gesproken in het Nederlands – kun je vinden op de website van Common Craft en heet ‘RSS verklaard door Common Craft‘. Helaas was het niet mogelijk dit filmpje te embedden op dit blog.

De voordelen als je bent 'geabonneerd' bent op RSS-feeds via een RSS-lezer

  • Steeds naar je favoriete websites/weblogs surfen om te kijken of er nieuwe berichten zijn gepubliceerd kost (veel) tijd . Als er op deze websites/weblogs nieuwe berichten zijn geplaatst, worden deze automatisch in je RSS-lezer geplaatst. 
  • Als je bent geabonneerd op RSS-feed van websites/weblogs die je interesseren heb je in één keer een overzicht van de nieuwe informatie/berichten op deze websites/weblogs.
  • De nieuwe berichten op een website/weblog worden geheel of gedeeltelijk weergegeven in jouw RSS-lezer of alleen via een 'kop' met een 'link'. Je kunt de nieuwe berichten geheel of gedeeltelijk lezen in jouw RSS-lezer en kiezen of je wel of niet naar de betreffende website/weblog gaat om het gehele bericht te lezen.
  • In een RSS-lezer kun je interessante artikelen automatisch doorsturen en delen op social media.
  • In mijn RSS-lezer - 'Innoreader' - kan ik de berichten die ik interessant vind met een druk op de knop bewaren om nogmaals en op mijn gemakje te lezen bij de online dienst 'Instapaper'.
    Kortom: Door je te 'abonneren' op de RSS-feed van een weblog/website (let wel: websites beschikken niet altijd over een RSS-feed, weblogs meestal wel) kun je snel, efficiënt en effectief informatie verzamelen van de websites/weblogs waarin jij bent geïnteresseerd. En.., er bestaan ook (gratis) RSS-lezers voor je tablet en smartphone.

    Begrippen

    Op SeniorWeb vond ik in het 'computerwoordenboek' omschrijvingen van de begrippen RSS-feed en RSS-reader.

    RSS-feed

    Een RSS-feed is een verzameling van de laatste nieuwsberichten en/of artikelen op een website. Veel websites bieden tegenwoordig RSS-feeds aan. Deze feed kun je ophalen en lezen met een RSS-reader (RSS-lezer). Het makkelijke van een RSS-feed is dat je niet naar websites toe hoeft om te kijken wat er nieuw is, maar dat je het nieuws van verschillende websites met één RSS-reader kunt ophalen en lezen. De meeste RSS-readers zijn gratis. Je kunt een RSS-feed op een website/weblog herkennen aan het 'RSS'-pictogrammetje: een oranje vierkantje met een witte stip en twee witte bogen erin (Bron):

    RSS-lezer (in het Engels: RSS-reader)

    RSS-reader is de Engelse term voor RSS-lezer. Een RSS-reader of RSS-lezer is vaak een online softwareprogramma om nieuws in de vorm van RSS-feeds mee op te halen en te lezen (Bron). Er zijn heel wat gratis RSS-lezers online te vinden, Zelf gebruik ik de gratis online RSS-reader InnoreaderInnoreader heeft ook een versie in het Nederlands,


    Mensen volgen op Twitter, Facebook, Pinterest, Yurls en Scoop.it! in je RSS-lezer


    Twitter, Facebook en Pinterest in je RSS-lezer
    Mensen volgen op Twitter en Facebook in je RSS-lezer schijnt nogal ingewikkeld te zijn, Ik vond op het internet een aantal artikelen waarin wordt uitgelegd hoe je dit zou kunnen doen. Of het werkt..? Je zou het eens moeten proberen.

    Yurls en Scoop.it! in je RSS-lezer

    • Yurls: De RSS-feed van een 'Yurls'-pagina vind je in de balk onder aan je Yurls:


    • Scoop.it!: De RSS-feed van de Scoop.it!'s die je via RSS wilt volgen, is moeilijk te vinden.
      De oplossing: plak achter de URL van de betreffende Scoop.it! rss.xml.
      De RSS-feed van mijn Scoop.it! wordt dan: http://www.scoop.it/t/educatief-internet/rss.xml.
      Plak die URL in je RSS-lezer en je bent 'geabonneerd'.

    De 'Google Chrome'-extensie 'RSS Subscription Extension'

    Voor de browser 'Google Chrome' vind je in de 'Chrome Web Store' de handige extentie 'RSS Subscription Extension':
    "This extension auto-detects RSS feeds on the page you are reading and upon finding one will display an RSS icon in the Omnibox, allowing you to click on it to preview the feed content and subscribe."

    De extensie ontdekt automatisch of een website / weblog een RSS-feed heeft waar je je op kunt abonneren. Ook voor de browser Firefox bestaat zo'n handige add-on.

    3 Interessante artikelen over RSS

    1 opmerking:

    1. Ik kan niet zonder :-) en gebruik Feedreader. Naast de download versie is er een online versie. www.feedreader.com

      BeantwoordenVerwijderen

    Plaats hier je reactie.

    Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.